Zinātniski praktiskā konference “Godinot pagātni un iedvesmojot nākotni: 100 gadi speciālajā izglītī
23.maijā Liepājas Olimpiskajā centrā notika Liepājas Līvupes pamatskolas – attīstības centra organizētā zinātniski praktiskā konference “Godinot pagātni un iedvesmojot nākotni: 100 gadi speciālajā izglītībā”, kas tika veltīta speciālās izglītības simts gadu pastāvēšanai Liepājā. Tajā piedalījās vairāk kā simts pedagogu un dažādu citu iestāžu pārstāvju, kas tieši ir saistīti ar bērnu ar speciālām vajadzībām izglītošanu. Konferences dalībniekus ar savu klātbūtni un laba vēlējumiem pagodināja IZM valsts sekretāra vietniece K.Niedre – Lathere, Liepājas domes vadītājs G.Ansiņš un Liepājas Izglītības pārvaldes vadītāja vietniece K.Kuduma.
Liepājas Līvupes pamatskolas – attīstības centra direktore Sarmīte Sidorova sniedza ieskatu speciālās izglītības vēsturē Liepājā no pašiem aizsākumiem, godināja direktorus, kas skolu vadījuši cauri dažādiem laika periodiem – A.Ausekli, G.Gliku, G.Ļubimcevu, L.Lauku, A.Plostnieci, A.Rozentalu, J.Ponomarjovu un A.Brikmani.
Mūsdienīgu speciālās izglītības aktualizāciju piedāvāja RTU LA profesore Dina Bethere – uzsvaru liekot uz iekļaujošās izglītības norises atbilstību gan sociāli ekonomiskajam stāvoklim, gan morāli – ētiskajiem cilvēku sabiedrības aspektiem. Lekcija “Speciālās pedagoģijas pielāgošana 21.gadsimta skolēnam” rosināja konferences dalībniekus diskutēt par esošo iekļaujošās izglītības izpratni un skaidrot, cik lielā mērā tā ir atbilstoša šodienas skolēnam.
Aizraujošā ceļojumā neirobioloģijā ieveda neiroloģe Sandra Vestermane, stāstot par stresa bioloģisko izcelšanos un norisi bērniem, kā arī sniedzot ieskatu, kā pielāgoties stresa situācijām. S.Vestermanes lekcija “Stresa un resiliences neirobioloģija” lika pārdomāt, kā šodienas speciālās izglītības iestāde veicina skolēnu attīstības virzīšanos pozitīvi.
Konferences otrajā daļā “Inovatīvas pieejas speciālajā izglītībā” savā pieredzē un pētījumos dalījās Liepājas Līvupes pamatskolas skolotājas Jana Jagmina un Jana Šulca. Ar pētījumu rezultātiem dalījās RTU LA pētnieces Inese Tīģere un Santa Striguna.

Lasītprasmes veicināšana ģimenē
2025. gada 10. februārī Liepājas Līvupes pamatskola – attīstības centrs organizēja semināru audžuvecākiem, aizbildņiem un likumiskiem pārstāvjiem par tēmu “Kāpēc bērns nelasa? Kāpēc bērniem neveicas lasītprasmes apguvē?”
Seminārā tika apskatīti jautājumi par to, kāpēc bērni tik maz lasa, ko bērns apgūst mācoties lasīt, kādas ir biežāk pieļautās kļūdas lasīšans apguves procesā. Kā arī tika sniegti padomi, kā mājās veidot lasītrosinošu vidi. Audiologopēde Irita Kovaļska seminārā sniedza praktiskus ieteikumus un iepazīstināja ar materiāliem bērnu agrīnās lasītprasmes attīstīšanai. Dalībniekiem bija iespēja dalīties savā pieredzē, uzdot jautājumus.

Profesionālās pilnveides kursi
Marta sākumā Liepājas Līvupes pamatskolas – attīstības centra speciālisti vadīja kursus “Atbalstoša vide: ABA terapijas pamatprincipi un pedagogu labbūtība pirmsskolā” pirmsskolas izglītības iestādes “Liepiņa” pedagogiem.
Speciālais pedagogs, ABA speciālists Līga Šņore pastāstīja par lietišķās uzvedības analīzes (ABA) pamatprincipiem pirmsskolas vidē un dalījās ar praktiskiem paņēmieniem, kā ieviest ABA metodes pirmsskolā. Viņa akcentēja, kādi ir galvenie ABA pamatprincipi pirmsskolā, kam būtu jāpievērš uzmanība, lai tos varētu īstenot. Ar pedagogiem tika pārrunāts, kā ABA var izmantot ikdienas aktivitātēs, lai veicinātu bērnu vēlamo uzvedību un mazinātu nevēlamo uzvedību. Dalībniekiem bija iespēja analizēt speciālista dotās situācijas, lai nostiprinātu prasmes izvērtēt situācijas un piemeklēt atbilstošus risinājumus. Noslēgumā izveidojās diskusija, kurā pedagogi dalījās ar piemēriem no savas ikdienas, kurus kopīgi analizēja un piemeklēja atbilstošāko pieeju, lai varētu mainīt kāda bērna nevēlamo uzvedību. Pedagogi bija ļoti ieinteresēti, norisinājās arī individuālas sarunas ar pedagogiem.
Psihologs Iveta Dugaņeca pastāstīja pedagogiem, kas ir labbūtība, kā to saglabāt savā ikdienas skrējienā, kā arī, cik svarīgi ir saglabāt stingras robežas starp darbu un ģimeni, lai mēs neizdegtu. Pedagogiem bija iespēja pašiem aizpildīt psiholoģisku testu par profesionālo izdegšanu. Kursu laikā pedagogiem tika atgādināts arī par to, cik svarīga loma ir mūsu darba kolēģiem un iestādes vadības komandai. Pedagogiem semināra laikā bija iespēja veikt psiholoģiskus testus, atskatīties uz savu saspringto darba dienas ritmu, mazliet pameditēt, lai saprastu, kā varam sev palīdzēt stresa situācijās.

Profesionālās pilnveides kursi
Janvāra beigās Liepājas Līvupes pamatskolas-attīstības centra speciālisti vadīja kursus “Atbalstoša vide: ABA terapijas pamatprincipi un pedagogu labbūtība pirmsskolā” pirmsskolas izglītības iestādes “Delfīns” pedagogiem.
Speciālais pedagogs, ABA speciālists Līga Šņore stāstīja par lietišķās uzvedības analīzes (ABA) pamatprincipiem un metodēm, kuras izmanto bērna uzvedības analīzei. Tika uzsvērts, cik svarīga ir uzvedības un tās cēloņsakarību novērošana, lai noteiktu, kādus faktorus nepieciešams mainīt. Pedagogi saņēma praktiskus ieteikumus par to, kā mazināt bērna nevēlamo uzvedību, izmantojot alternatīvas pieejas, iesaistījās dažādu praktisku uzdevumu analizēšanā. Noslēgumā pedagogi dalījās ar situācijām no savas ikdienas, kurām kopīgi tika meklēti risinājumi. Notika arī individuālas sarunas ar grupu pedagogiem, lai sniegtu individuālus ieteikumus.
Psihologs Iveta Dugaņeca pastāstīja pedagogiem, kas ir labbūtība, kā to saglabāt savā ikdienas skrējienā, kā arī, cik svarīgi ir saglabāt stingras robežas starp darbu un ģimeni, lai mēs neizdegtu. Pedagogiem bija iespēja pašiem aizpildīt psiholoģisku testu par profesionālo izdegšanu. Kursu laikā pedagogiem tika atgādināts arī par to, cik svarīga loma ir mūsu darba kolēģiem un iestādes vadības komandai. Pedagogiem semināra laikā bija iespēja veikt psiholoģiskus testus, atskatīties uz savu saspringto darba dienas ritmu, mazliet pameditēt, lai saprastu, kā varam sev palīdzēt stresa situācijās.

